Výměna ložiska v zadním kole

   Jednoho dne se u Vašeho Transalpíka může stát, že zadní ložisko odmítne dál se odvalovat světem spolu s vámi, začne trucovat a bude vás chtít nadobro opustit.
(c) Josef Krenn

Takhle vypadá extrémnější případ, tento šrot jsem vysypal ze zadniho kola. Naštěstí se to obešlo bez trvalých následků

Jak takový okamžik poznat - pokud vezmete za kolo a budete se s ním pokoušet pohybovat do stran, nemělo by mít žádnou vůli. Pokud ji má, zřejmě bude někde něco špatně a to něco bude pravděpodobně ložisko. V tom horším případě se vám může stát i to, že při jízdě bude motorka vyluzovat zvláštní zvukové efekty přicházející jakoby od sekundárního řetězu, které se mohou nejdřív jevit jako nedopnutý nebo naopak přepnutý řetěz. Já na to přišel až v tu chvíly, kdy se mi motorka začala vlnit po silnici a vydávat ony velice podivné zvuky. V první chvíly to vypadalo, jako že mi chce upadnout celý zadní kolo i s vidlicí. Nejsem žádnej velkej mechanik, ale přesto jsem si řekl, že alespoň kus práce bych moh udělat sám a tím si jednak ušetřit cestu s vaklavým a nemocným zadním kolem po ose do servisu a jednak ušetřit pár korunek. Tak tedy malý návod pro stejně sváteční mechaniky, jako jsem já sám.



Demontáž zadního kola

(c) Josef Krenn

Ideální místo, kam umístit zvedák.

(c) Josef Krenn

Osa kola s nasazenými vymezovacími podložkami.

   Pro vymontování zadního kola je vhodné motorku dostat inkriminovaným kolečkem do luftu. Ovšem nejprve si musíme povolit osu zadního kola, stejně jako když dopínáme řetěz.
   Samotná operace vyzvednutí silostroje do vzduchu pro mě představovala malinkatý oříšek. Pokud máte centrální stojan, asi celkem o nic nejde, za pomoci zdatných kamarádů přemůžete odporující motorku a jedním mohutným trhem (pozor na plasty) se zadní kolo ocitá přesně tam, kde ho potřebujete mít. Jiná situace nastává pro nás, vybavené jen bočním stojanem stojanovičem. Od kamaráda zedníka si seženeme cihlu, případně něco cihle podobnýho, například cihlu či vhodný kus tvrdého dřeva. Motorku postavíme narovno, cihlu vsuneme pod boční stojan a na řadu přichází předem připravený zvedák. Buď dílenský, já jsem použil obyčejný zvedák dodávaný se Škodou Favorit ( v nouzi lze použít i z Felicie či jiné plechovky).
Kam ho umístit je patrný z fotografie, jen pozor, abyste ho omylem nevrazili pod trubku výfuku, to by nemuselo fungovat....při tomto celém je potřeba udržovat balanc motorky, stojící ideálně kolmo k zemskému povrchu a případně i k podlaze vaší garáže. Na to je ideální silnej hloupej kamarád, ovšem bez problémů a s trochou šikovnosti lze tuto operaci aplikovat i bez cizí pomoci. Po zvednutí zadního kola nad zem dovyšroubejem matku z osy kola a za pomoci balzhamru nebo kladiva a nějaké vhodné kulatiny vyrazíme osu ven. Sundáme řetěz, vysuneme zadní brzdič, který je nasazen na takové jakoby kolejničce a kolo vytáhneme ven. Vyndáme z boku kol vymezovací podložky, které uložíme na bezpečné místo, třeba zpět na osu kola.

Výměna ložisek

Tuto fázi jsem nechal zcela na odbornících v servise, takže jediný krok, který jsem podnikl před tím, než jsem kolo odvezl tam, kde se umějí postarat o to podstatné, bylo nakoupení vhodných ložisek. Ložiska je potřeba koupit zapouzdřená, odolávající prachu a vodě. V mém případě to byla značka SKF a tyto rozměry:

Označení ložiska Počet kusů Gufero Poznámka
6204 2RS1 1 ks 28 x 47,2 x 7 ložisko do rozety
6203 2RS1 1 ks bez gufera
6203 2RS1 1 ks 24 x 40 x 7

Po nákupu součástek už nezbývá, než buď ložisko vyměnit sám, což tedy nebyl můj případ, anebo dojet tam, kde to umějí. Ještě poznámka - ono gufero k rozetě, které má vnější průměr 47,2 se v našich končinách shání poměrně špatně, takže toto lze objednat buď v moto krámě jako originál, nebo koupit gufero s průměrem 47 a ty dvě desetiny se prý nechají buď natáhnout, nebo dotěsnit silikonem. Tahle součástka snad není nijak silově namáhaná, takže v tom nevidím problém.


Nasazení zadního kola a dokončení

(c) Josef Krenn

Neveselý pohled, ale už brzo bude líp.

   Po vyzvednutí kola ze servisu nám už jen zbývá ho nasadit zpět na své místo. Samozřejmě to jde o malinko hůř než demontáž, to je jasný. Prvně vsuneme kolo mezi vidlice a nasadíme řetěz. Tady pozor, je potřeba ho nasadit stejnoměrně, aby nebyl na horní straně vyplej víc, než na spodní. Dále nasadíme brzdič, je potřeba se trochu poprat s destičkama aby pustili kotouč mezi sebe. No a pak už jen zbývá šikovně namlátit osu zpět na své místo za použití např. gumové paličky, přitom je třeba kolo nadzvedávat a šikovně s ním hýbat tak, aby průnik osy naskrz byl bezbolestný...:o) Nasadíme matku, lehce přitáhneme, podle oka nastavíme souosost kola, dotáhneme matku a opatrně pustíme z heveru. Opět je třeba přidržovat, potom odsunout cihlu na stranu a je hotovo. Teda skoro.
   Zbývá ještě dopnout řetěz tak jak má být a dát přitom pozor na souosost kol. Před samotným vyjetím ještě nezapomeňte našlapat zadní brzdu, aby jste se nezastavili až o vrata garáže, případně o nárazník před vámi brzdící plechovky.

Celá operace mě vyšla zhruba na 650,- za ložiska a gufera + 150,- kaček za práci servismana, suma sumárum 800,- vočí.




ZPĚT